divendres, 4 de setembre de 2009

Pilar Prim

És la història d'un desig, d'un amor i, com en el fons sóc una bleda romanticona, m'ha agradat. Tot i que he de reconèixer que, de vegades, algunes descripcions de paisatges se m'han fet feixugues, com em va passar amb "Anna Karenina" (de la qual cosa dedueixo que no sóc dona de paisatges descrits...), també és veritat que m'ho he passat igual de bé amb la resta, amb la història pròpiament.
Segur que no estic descobrint res, però personalment em quedo amb la sensació que la Pilar és un personatge molt ben trabat; jo me la puc imaginar. I en Deberga també. En canvi trobo que, pel joc que podria donar l'Ortal, no me n'acaben de donar prou informació.
Durant alguns passatges, em va sobtar la quantitat d'informació jurídica que t'ofereixen per boca dels personatges; després vaig llegir que Narcís Oller va fer la carrera de dret i que d'aquí en sortia tota aquesta documentació sobre testaments, usdefruits i dret societari.
Una novela que em referma en la meva opinió que m'agradaria tenir l'oportunitat de viure un dia sent una dona benestant de principis del XX, els pisos baixos amb vidrieres de la Barcelona burgesa, els vestits, les cotilles i els palcos al Liceu...Mira, què voleu que us digui, cadascú amb les seves rareses!
El que més m'ha agradat, però, és la forma narrativa: la novela sembla que no te l'estigui explicant ningú concret. Els fets es van succeïnt i vas sabent de la Pilar, d'en Deberga, ara d'aquest, ara passa aixo...però en cap cas tens la sensació d'un narrador omniscient que et vagi explicant les coses, una darrera de l'altra. El tema esencial, el desig, te'l trobes com un personatge més però quan realment la paraula en sí es deixa veure, tu ja fa pàgines que has arribat a aquesta conclusió. I crec que això té molt de mèrit perquè t'arriba com si passés entre dues persones que coneixes; per les mirades, pels gestos, per les converses, lligaries caps i diries "Eps, aquí hi ha alguna cosa..."
Resumint, que m'ha agradat.

El llibre és: 

Oller, Narcís. Pilar Prim. Barcelona: Edicions 62, 2009. 367 p. ISBN 978-84-926-7211-0.

I també és interessant:

http://lletra.uoc.edu/ca/obra/pilar-prim-1906
http://lletra.uoc.edu/ca/autor/narcis-oller

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada