diumenge, 29 de juliol de 2012

La muerte llega a Pemberley

Quan us vaig parlar d' "Orgull i prejudici" no sabia de l'existència d'aquest experiment: resulta que P.D. James agafa l'Elizabeth i el Darcy, sis anys després del punt on els deixa la Jane Austen i crea una història amb un assassinat pel mig. 

L'assassinat, en sí, jo m'atreviria a dir que és el de menys. El que em meravella és el valor per agafar dos personatges com aquests (amb "com aquests" em refereixo a coneguts, estudiats, idolatrats, interpretats i reinterpretats...), i situar-los en un argument que poc (o res) té a veure amb el que ens va servir per saber qui eren.

Però anem a pams, que m'embalo.

D'entrada, per a aquells que no heu llegit "Orgull i prejudici", P.D. James us regala un complet i ràpid resum a l'inici de la novel·la, per posar-vos en situació. Jo l'havia llegit no fa pas gaire, però tampoc em va anar gens malament que em fessin memòria. Un cop fet això, he trobat molt encertat que no hi hagi cap altra descripció ni dels personatges "manllevats" ni de Pemberley; penso que és una manera molt fina de dir-te que si en vols més, te'n vagis de cap a l'obra d'Austen.
L'argument és entretingut i és una història que es llegeix fàcil i ràpid. D'entrada podries pensar que vol seguir amb les intrigues amoroses i d'alcavota però ràpidament t'adones que no anirà pas per aquí.
No sé si P.D. James pretenia fer un homenatge a Jane Austen o simplement jugar, literàriament parlant,  amb dos personatges arxifamosos. Fos quina fos la intenció, jo crec que se n'ha sortit i m'imagino que, com a escriptora, ha de ser molt divertit.

El llibre és: "La muerte llega a Pemberley". James, P.D. Tr. Juanjo Estrella. Barcelona, 2012. Bruguera. 331 pàgines. ISBN: 9788402420985

1 comentari:

  1. Sembla ben interessant! Sobretot si els posa en situacions diferents a les ja viscudes. Segur que l'autora s'ho va passar molt bé recreant una vida per aquests dos personatge, però jo no sé si m'hi hauria atrevit. S'ha de tenir valor per tocar segons quins personatges!

    ResponElimina