dijous, 6 de desembre de 2012

Todo Sherlock Holmes

De les primeres idees que em van venir al cap llegint totes les històries d'en Shelock Holmes va ser que és un llibre farcit de formatgets de Trivial. Sí. Vaig trobar que hi ha moltes preguntes d'aquelles que et poden fer guanyar una partida d'aquest joc de sobretaula: Com es deia el germà de Sherlock Holmes? A qui es referia el detectiu amb el sobrenom de "La Dona" i per què? Què era el "Club Diògenes"? Quantes vegades diu Holmes a la seva obra completa "Elemental, mi querido Watson"?. Formatgets i partida.La lectura de "Todo Sherlock Holmes" l'has de fer, realment, per gust. Se't podria fer pesada ràpidament si t'interessa de debò.
A mi em venia de gust de feia temps. 

La novel·la negra m'agrada molt i em semblava que mai havia donat una oportunitat a alguna de les fonts, a algun dels clàssics del gènere del crim. Així que vaig triar el Sherlock.
Fa molts anys, en una d'aquelles lectures obligatòries, vaig llegir la "Vall de la por" però no en recordava res. Així que ha estat una immersió total en unes històries que acostumen a tenir sempre denominadors comuns (Baker Street, la Sra. Hudson, la fascinació que Watson sent pel seu amic, el caràcter una mica absent i poc empàtic del protagonista i el seu mètode de deducció de les coses més inversemblants) i que creen una atmosfera que ha aconseguit que m'estigui costant sortir-ne. En aquests casos, sempre opto per canviar radicalment de gènere, com qui passa per sota la dutxa després d'un migdiada massa profunda.

Aquesta edició que he triat m'havia cridat l'atenció sovint des dels prestatges de les llibreries. És un llibre contundent de 1600 i escaig pàgines que conté comentaris del Sr. Jesús Urceloy de cadascuna de les històries. Les ha ordenat cronològicament i en els comentaris sovint hi inclou curiositats (l'edat d'en Holmes i Watson a cada cas, quants dies va trigar Holmes a solucionar el cas, si la història té alguna peculiaritat respecte a la resta, on va ser publicada per primer cop...) que m'han semblat molt interessants.

No és un llibre que es pugui recomenar alegrement perquè crec que hi arribes una mica per desig, per curiositat. Però, per si algú té la idea de submergir-se en algun clàssic properament, jo només diré que a mi aquest m'ha agradat força.

El llibre és: "Todo Sherlock Holmes". Conan-Doyle, Arthur. Preparació de Jesús Ulceroy. Catedra. Madrid, 2003. ISBN 978-84-376-2991-9.

2 comentaris:

  1. El tinc pendent!
    Per cert no sé si tens cap buscador al teu blog (però jo no el sé trobar). NO sé si t'has llegit ja "La Ratonera" de Gordon Reece, però crec que t'interessara. Com sempre en aquest tipus de llibres NO llegeixis res de la contraportada.... ;-)

    ResponElimina