diumenge, 3 de març de 2013

La regenta

Poques, poquíssimes vegades he acabat un llibre que no m'hagués estat agradant durant la lectura. O, per ser més exactes, que no m'hagués estat agradant en gran part durant la lectura.

No us sé dir què hi ha hagut de diferent amb la lectura de "La regenta", que no m'ha agradat gens i, en canvi, me l'he acabat sencer. De fet, tampoc sé perquè em vaig decidir a llegir-lo; potser va ser "culpa" d'una lectura ràpida de l'argument, que em va fer pensar que podia agradar-me.

I d'entrada, sí. El dibuix de la "fauna" que coloreja l'imaginària Vetusta (inspirada per la ciutat d'Oviedo) l'he trobat fascinant. Per això, encara m'ha sorprès més que el personatge principal se m'hagi fet tan aliè, tan incomprensible i tan insuportable i horrorós com aquesta Ana Ozores que no hi ha qui l'aguanti.

Quan es parla d'identificar-se amb els personatges de les novel·les que un llegeix, jo mai ho he entès com una tasca literal, si no més aviat com entendre el personatge en tot el seu conjunt i poder comprendre per què actua d'una determinada manera. Per a mi, això és dotar de coherència un personatge.
A mi m'agrada que els personatges de les històries que llegeixo tinguin una personalitat. I ja em perdonaran tots aquells qui durant anys i panys han qualificat aquesta obra com una de les grans de la literatura española, però amb un personatge principal com aquest...home! Un cop acabat, i amb la sensació que alguna cosa de La regenta personatge no havia entès, em vaig abocar a veure la mini sèrie que Televisió Española en va fer el 1995. He de dir que només em va servir per refermar-me en la meva repel·lència absoluta cap al personatge principal. Poc consistent, insulsa de tan bleda, amb pocs matissos, poc creíble, vaja. El mateix puc dir de l'Alvaro Mesía i només salvo de la crema el Magistral, que sí que m'ha convençut amb tot el que diu i tot el que calla.

Resumint, què voleu que us digui? Una mala tria (de 700 pàgines), la fa qualsevol. O no. Però jo sí, de tant en tant. :)

El llibre és: La regenta. Alas, Leopoldo. Editorial Leer-e. Pamplona, 2012. ISBN: 978841502893.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada