divendres, 24 d’octubre de 2014

La lectura i la vida

Mai no he trobat la resposta a la pregunta "què ens fa lectors?".
He tingut èpoques en què he cregut fermament en què llegir és el que et fa lector; de cop i volta un llibre t'atrapa i llegeixes per trobar un altre llibre que et faci sentir el mateix.

Però per què comences a llegir, si mai abans has sentit l'impuls de fer-ho?

Sempre m'han explicat que, de petita, m'enfadava perquè, deia, no em llegien bé els contes. Acusava qui me'ls llegia de saltar-se'n parts i amenaçava amb què aprendria a llegir molt aviat per poder llegir-me'ls jo sola i que ningú no m'enganyés. Sembla estrany, però recordo clarament les ganes d'aprendre a llegir per desxifrar totes aquelles lletres que acompanyaven els dibuixos de les històries. Però jo no en tenia prou amb dibuixos; volia saber si realment aquelles imatges explicaven tot el que deien les lletres. Certament, aquesta va ser la meva motivació: no sentir-me enganyada i ser autosuficient.
A casa meva no són lectors, per tant, no vaig submergir-me en la lectura per imitació. Suposo que això també contribueix a no aclarir-me d'on surt la vena lectora.

Emili Teixidor intenta en aquest llibre que porta per subtítol "Com incitar el nens i els adolescents a la lectura: una guia per a pares i mestres" donar unes idees sobre com encomenar les ganes de llegir. Però, si us sóc sincera, el que ha aconseguit amb mi, és reafirmar-me en totes les bondats que penso que té tenir aquesta afició i tots els beneficis que a mi em comporta.

"La lectura i la vida" és un llibre preciós; pels missatges que transmet, per la manera com Teixidor els va escriure, per la sensació que et queda quan te l'has acabat. per tot. És recomenable per saber com inicitar als demés a llegir, però també per entendre per què llegim cadascú de nosaltres.

El llibre és: La lectura i la vida. Teixidor, Emili. 200 p. Columna. Barcelona, 2007. ISBN 978-84-664-0805-9.

1 comentari: