diumenge, 6 de desembre de 2015

El profesor

No, no és la millor obra de la Charlotte Brontë. I no, trobo que no està escrita especialment bé (llegir que dic això d'una de les Brontë em fa sentir que aniré a l'infern lector, on només s'hi podrà llegir les Ombres d'en Grey i la Marian Keyes). I de fet, és que ni m'ha agradat, en conjunt.
I en canvi m'ho he passat pipa llegint-lo. Ja em diràs tu. El personatge principal se m'ha fet antipàtic, amb tanta dignitat, tant d'orgull, tanta disciplina, honestedat, capacitat i desig de sacrifici. Buf, quina mandra. I a més, que comptat i debatut, no deixa de ser una història suadeta de les que saps com acabarà. Però tot i així, tot i les llargues parrafades que fan tuf de predicador, tot i que hi ha històries massa desenvolupades pel que després acaben sent, tot i que tanta referència bíblica a mi m'ha costat d'empassar, no us puc negar que els trossos que estan ben escrits, estan molt ben escrits. Que és de la Brontë, no ho oblideu!
Pel que he llegit, aquesta obra va ser publicada de forma pòstuma si bé va ser escrita abans que Jane Eyre. Diu que la trobaven massa curta i massa realista. Massa curta perquè les 392 pàgines que gasta, eren massa poca cosa per l'època i massa realista perquè el protagonista comença la història deixant una posició comfortable i econòmicament resolta per buscar-se la vida amb la seva feina. Això es veu que no era creïble aleshores (i ara?).
Resumint us diré que és un llibre per als qui sigueu molt fans de les Brontë o de la literatura de l'època. Si no, aquí no hi ha res per veure.

El llibre és: El profesor. Brontë, Charlotte. Trad. Gema Moral Bartolomé. 392 pàg. Alba Editorial. Barcelona, 2014. ISBN: 9788484289739.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada