dijous, 4 de febrer de 2016

La trama matrimonial

Nota: En aquesta ressenya vaig en contra de, bàsicament, el 90% de ressenyes que he llegit sobre el llibre. Noto una pertorbació de la lecturina, quan em passa això :).

Si tinc present que Middlesex em va agradar força i que la protagonista d'aquest llibre és una universitària fent una tesi sobre Jane Austen, d'entrada es pot dir que aquesta novel·la estava destinada a l'èxit total, a escalar fins dalt de tot de la meva llista de preferits mirant per sobre de l'espatlla la resta de llibres.

Però.

No m'ha agradat. M'ha passat allò que passa, de vegades, que la protagonista et cau fatal i que, per tant, no t'interessa en absolut amb qui se'n va al llit o què rediantre pensa fer de la seva vida. Tot i així és molt extrany, però he acabat el llibre (a un ritme més lent de l'habitual) perquè, si us he de ser sincera (que no veig per què no) volia veure si realment em trobava davant d'una obra del XIX desmuntada i actualitzada, com havia llegit que era.

Segurament sí, sobretot al final. El final és clarament Austenià i potser és una de les parts que més m'ha agradat. Va començar molt bé: un triangle amorós en plena graduació universitària, amb un ambient molt ben trabat, uns personatges que apuntaven maneres, i una exposició de la trama que feia que volgués saber més. Després, tot el nus. Literalment. Un nus que se m'ha fet bola, com la carn quan era petita. Al final m'ha tornat a enganxar; un desenllaç comme il faut, dels que ho tanca tot, contundent.

He trobat a faltar, per exemple més, més, més (molta més) informació sobre la tesi de la Madeleine, més interacció dels personatges que van molt a la seva per separat, menys viatge del Mitchell (els que heu llegit Anna Karènina, sabeu tota la part sobre la reforma agrària? Doncs una mica és l'estil d'aquesta part que dic) i una mica de més de caràcter de la Madeleine, per favor, que si bé les heroïnes del XIX no s'ho podien permetre, al S.XX ja no calia ser tan fluixa d'esperit.

En fi, que primera decepció literària del 2016.

El llibre és: La trama matrimonial. Eugenides, Jeffrey. Trad. Emili Olcina. 508 pàg. Empúries. Barcelona, 2013. ISBN: 9788497878357.

3 comentaris:

  1. Ja fa temps que el vaig llegir, però em va passar com a tu, em vaig entusiasmar abans de lelgir-lo i em va decebre. http://ainapol.blogspot.com.es/2014/03/la-trama-matrimonial.html

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aineta, coincideixo amb el que dius que hi ha lectures que valen molt més la pena.

      Elimina
  2. La portada m'ha cridat mil vegades l'atenció, i quan m'estic a punt d'animar sempre em trobo una ressenya negativa, així que definitivamente el deixaré passar.

    ResponElimina